Header Verenigingen & Stichtingen update - Mei 2025

Geachte relatie,

Met deze Verenigingen & Stichtingen update brengen wij u op de hoogte van de meest actuele ontwikkelingen binnen ABN AMRO MeesPierson Verenigingen & Stichtingen.

Actualiteiten

Rente verlaagd op spaarrekeningen voor particulieren en zakelijke klanten.

Per 1 mei zijn de spaartarieven gewijzigd. Daarnaast is de bovengrens van de Charitas Spaarrekening komen te vervallen, en is samenvoegen van rekeningen voor rente-optimalisatie mogelijk interessant. Lees het volledige bericht hier: nieuwe spaarrente ABN AMRO.

Bestuurswijziging melden

Waarom vragen wij u om een bestuurswijziging door te geven?

Om veilig te kunnen bankieren, is het belangrijk dat alleen de juiste personen bankzaken kunnen regelen voor een organisatie. Nieuwe handelende bestuurders of gevolmachtigden, die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, kunnen niet automatisch bankzaken regelen voor een organisatie. Zij moeten eerst de juiste bevoegdheden bij de bank krijgen. We noemen dat 'iemand handelend maken'.

Vertrekt een handelend bestuurder, gevolmachtigde of gemachtigde bij uw organisatie, dan is het belangrijk dat u deze persoon afmeldt. Zo houdt u uw bankzaken veilig en zorg u ervoor dat alleen de juiste personen toegang hebben tot de bankzaken van uw organisatie. Zoals bijvoorbeeld geld opnemen met een betaalpas van een organisatie of inloggen in Internet Bankieren Zakelijk.
Lees het volledige bericht hier: Bestuurswijziging doorgeven - ABN AMRO.

Skill-based volunteering

De afgelopen periode hebben geslaagde pilots plaatsgevonden waarin medewerkers van de bank vrijwillig hun kennis en kunde bij goede doelen hebben ingezet. Na afronding van deze projecten staat het programma "Goed doen met je skills" klaar voor nieuw uit te voeren projecten. Goede doelen organisaties kunnen projecten aanleveren die bijvoorbeeld te maken hebben met zaken als IT, HR, Strategie, data. Mocht uw organisatie een project kunnen definiëren, dat in 40 uur door een gespecialiseerde collega van ABN AMRO kan worden afgerond, neem dan contact op met uw relatiemanager. Wij denken graag mee over de mogelijkheden.

Phishing, bescherm uw organisatie

Phishing is een vorm van cybercriminaliteit waarbij aanvallers zich voordoen als betrouwbare entiteiten om gevoelige informatie te verkrijgen. Dit gebeurt vaak via e-mails, berichten of nepwebsites die lijken op legitieme communicatie. Om phishing te bestrijden, kunnen goede voorlichting, simulatie-oefeningen, veiligheidsmaatregelen en rapportages ingezet worden. Het verhogen van bewustwording en het implementeren van beveiligingsmaatregelen helpt individuen en organisaties zich te beschermen tegen deze dreiging.
Lees het volledige bericht: Phishing, bescherm uw organisatie.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws over producten en diensten van ABN AMRO Bank.

Wilt u op de hoogte blijven van de wijzigingen in onze spaarrentes, beursnieuws, duurzaam bankieren of onze andere producten en diensten meldt u dan aan voor een van onze nieuwsbrieven.
Lees het volledige bericht hier: blijf op de hoogte van het laatste nieuws.

Afdelingsnieuws

Arnoud Bras

Met gepaste trots mag ik mij voorstellen als nieuwe Manager van het team Verenigingen & Stichtingen en daarmee bijdragen aan het behartigen van uw belangen.

Een kleine bloemlezing van mijzelf om aan te geven bij wie u in de toekomst ook terecht kan is derhalve niet onverstandig.

Mijn naam is Arnoud Bras en ik ben sinds 2008 werkzaam bij ABN AMRO. De eerste 12 jaar binnen het groot zakelijke segment in verschillende functies, met name gericht op Corporate Lending en later ook geruime tijd binnen Fusies en Overnames. Op persoonlijk vlak vader van drie jonge kinderen en gelukkig met vooral de variatie in het leven; van een klassiek concert tot een spontane BBQ na een sportwedstrijd.

Sinds 2021 ben ik onderdeel van onze Wealth Management organisatie, MeesPierson. Daar stuur ik het team Professionals & Executives en nu ook Verenigingen & Stichtingen aan. Een aardige combinatie omdat we vaak zien dat zakelijke bestuurders of RvC-leden ook bestuurlijke of toezichthoudende nevenfuncties in maatschappelijke organisaties vervullen.

Samen met het team ligt de focus de komende tijd op het versterken van de betrokkenheid en relatie met u als klant. Naast het Client Service Team dat tot uw dienst staat help ik u vanaf nu ook graag waar dat kan of nodig is.

Ik kijk er naar uit u te spreken en te leren van uw wensen! Dat helpt ons bij het groeien en innoveren in die onderdelen en producten waar u wat aan heeft.

Afbeelding Arnoud Bras

Verenigingen & Stichting Bestuurders Academy 14 maart

Afgelopen maart hebben wij met veel enthousiasme onze Bestuurders Academy georganiseerd, en het was een groot succes! Op 14 maart kwamen bestuursleden, CFO's en COO's bijeen voor een reeks inspirerende presentaties en workshops die hen nieuwe inzichten en kennis boden.

Tijdens deze academy werden vier belangrijke onderwerpen behandeld:

▶ 

Beleggen in obligaties:
Een presentatie over strategieën en kansen binnen de obligatiemarkt.

▶ 

Bestuurlijke continuïteit:
Het belang van stabiel en effectief bestuur binnen verenigingen en stichtingen.

▶ 

Actuele ontwikkelingen:
Rondom Filantropie en het Effect daarvan op Religieuze Organisaties, Vermogensfondsen en Goede Doelen.

▶ 

Financieel beheer van goede doelen:
Praktische tips en aanbevelingen voor het effectief beheren van de financiën binnen goede doelen.

Deze presentaties werden gegeven door onze ervaren collega's, waaronder beleggers en relatiemanagers. Hun expertise bood waardevolle inzichten en droeg bij aan de kwaliteit van de sessies.

De workshops trokken een groot aantal bestuursleden aan, wat de betrokkenheid en het belang van deze thema's benadrukte. Gezien het succes van deze bijeenkomst, blijven wij in de toekomst vaker dergelijke academies organiseren.

We danken iedereen die heeft deelgenomen en kijken ernaar uit om opnieuw samen te komen voor meer leerzame en waardevolle sessies.

Afbeelding deelnemers Bestuurders Academy

Goede doelen lunch

Op 24 maart vond de derde Goede Doelen Lunch plaats. Tijdens deze lunches treffen bestuurders en CFO's van CBF-erkende organisaties (categorie C, D, E) elkaar en worden zij geïnformeerd over actuele thematiek. Deze keer stonden Fraude & Integriteit (namens de Vereniging van Registercontrollers), CSRD rapportages (ABN AMRO) en de nieuwe normstelling (CBF) op het programma. Nadien was er uiteraard de mogelijkheid tot het bijpraten met collega-bestuurders in informele setting.

Duurzaam bankieren

Duurzaam bankieren nieuwsbrief

ABN AMRO speelt een pioniersrol in de uitgifte van duurzame obligaties, zoals green bonds, en heeft tot nu toe klanten geholpen bij het ophalen van meer dan €100 miljard aan duurzaam kapitaal. Het bankteam bereidt zich voor op de EU Green Bond Standard die eind 2024 van kracht wordt. Naast green bonds begeleidt ABN AMRO ook bij transition bonds en social bonds, met een focus op transparantie en impactrapportages. Duurzame obligaties stimuleren organisaties om hun duurzaamheidsdoelen te verhogen, wat bijdraagt aan bredere verduurzaming.
Lees het volledige bericht hier: 100 miljard euro aan duurzame obligaties.

Ontwikkelingen in de markt

Rapport evaluatie ANBI en SBBI

De evaluatie van de ANBI- en SBBI-regelingen (2017 tot en met heden) is door onderzoeksbureau Berenschot onderzocht op hun doeltreffendheid en doelmatigheid. De belangrijkste aanbevelingen omvatten het verbeteren van dataverzameling en bekendheid van de inhoud van de regeling. De impact op ANBI's zelf kan in de toekomst op de volgende deelgebieden liggen.

▶ 

Administratieve lasten en efficiëntie:
ANBI's kunnen geconfronteerd worden met verhoogde administratieve lasten door inhoudelijke bepalingen zoals de integriteitstoets. Het is essentieel dat ANBI's hun administratieve processen stroomlijnen en efficiënter maken om deze lasten te beheersen.

▶ 

Toezicht en Transparantie:
Er is een gebrek aan gedetailleerd toezicht en monitoring na het verkrijgen van de ANBI-status. ANBI's zouden kunnen overwegen om zelf meer proactief te zijn in het rapporteren van hun activiteiten en het tonen van transparantie om zo het vertrouwen in hun status te behouden.

▶ 

Zelfregulering en sectorale samenwerking:
Samenwerking met brancheorganisaties en het implementeren van zelfregulering kan de administratieve druk verminderen. ANBI's kunnen profiteren van het opzetten van convenanten met sectorale partners.

▶ 

Bekendheid en gebruik van de regeling:
Hoewel de ANBI-regeling breed bekend is, is er ruimte voor verbetering in de bekendheid en het gebruik van de SBBI-regeling. ANBI's kunnen bijdragen aan het vergroten van de bekendheid van de voordelen van de ANBI-status, zowel binnen hun organisatie als naar hun donateurs.

▶ 

Gegevensverzameling en analyse:
ANBI's zouden betrokken kunnen raken bij initiatieven om beter gegevensbeheer mogelijk te maken, bijvoorbeeld door te pleiten voor digitalisering en gebruik van portals die zowel de Belastingdienst als de instellingen helpen bij het effectief bijhouden van hun status en activiteiten.

Update wetsvoorstel Transparantie Maatschappelijke Organisaties

De Tweede Kamer is onlangs akkoord gegaan met wetsvoorstel Transparantie Maatschappelijke Organisaties. Onderstaand een paar belangrijke gevolgen van dit wetsvoorstel. Uiteraard moet het wetsvoorstel ook nog behandeld/aangenomen worden door de Eerste Kamer.

▶ 

Transparantie balans en staat van baten en lasten. Stichtingen, verenigingen en kerkgenootschappen die momenteel niet krachtens wet verplicht zijn een financiële verantwoording op te stellen, worden jaarlijks verplicht hun balans en staat van baten en lasten te deponeren bij het handelsregister.

▶ 

De burgemeester kan informatie opvragen over de herkomst en het doel van de donaties > Euro 15.000,= als er zorgen zijn over de openbare orde. Dit gebeurt in overleg met het openbaar ministerie.

Zie ook: wetvoorstel TMO update.

Agenda

Congres Verenigingen & Stichtingen, 22 september 2025

Locatie:

Singer Museum, Laren NH

Onderwerp:

beleggen voor maatschappelijke organisaties

Voor:

bestuurders en directie van verenigingen, stichtingen en religieuze instellingen

Bestuurders Academy, 12 december 2025

Locatie:

Gustav Mahlerlaan 10, Amsterdam

Inhoud:

actualiteiten, inspiratie en educatie

Voor:

(nieuwe) bestuurders en directie van verenigingen, stichtingen en religieuze instellingen

Publicaties:

Afbeelding publicatie Philip Bokeloh

Philip Bokeloh
Visie op rente en de stand van de euro
1 mei 2025
Klik ABN AMRO wijzigt de rente op spaarrekeningen.

ABN AMRO Nieuwsbrief

Wilt u actief op de hoogte blijven van alle publicaties van onze Inzichten? Lees hier op welke onderwerpen u zich kunt abonneren en hoe u de frequentie instelt.
ABN AMRO Nieuwsbrief

ABN AMRO MeesPierson Verenigingen & Stichtingen kent uw wereld

Regelmatig publiceren wij artikelen of blogs over onderwerpen die u wellicht interessant vindt. Wij hebben alle artikelen van de afgelopen periode voor u verzameld. Heeft u behoefte aan meer informatie over één van deze onderwerpen of kunnen wij iets anders voor u betekenen, laat dat ons met een reply op deze mail weten.
Klik hier voor meer informatie.

Hartelijke groet,

ABN AMRO MeesPierson Verenigingen & Stichtingen

Wenst u onze update niet meer te ontvangen, dan kunt u zich hiervoor afmelden middels een reply op deze email.